Tästä löydät vinkkejä kisapäivän kulkuun!

Seuran laskijat osallistuvat kilpailuihin kauden aikana. Kilpaileminen on kuitenkin kaikille vapaaehtoista. Osassa ryhmistä kilpailumaksut sisältyvät toimintamaksuun. Voit tarkastaa tämän aina kyseisen ryhmän kohdalta.

Alpissa voi kilpailla monessa eri lajissa: pujottelu (SL), superpujottelu (SuP), suurpujottelu (GS), super G (SG), syöksy (DH) ja paripujottelu (PP).

Välineet

Muistathan hankkia lapsellesi välineet (monot, sukset, sauvat, siteet ja puku), jotka hänen taidoilleen ja koolleen ovat sopivat. Valmentaja auttaa mielellään varusteiden valinnassa.

Eri lajeja lasketaan eri suksilla, mutta varsinkin aivan alkuvaiheessa yhdet sukset kyllä riittävät ja mikäli lapsesi haluaa mukaan aluecupiin, niin siellä totutellaan alussa rauhassa kilpailurutiineihin, ei tuloksiin.

Pakollisia varusteita ovat kypärä sekä selkäpanssari. Useilla seuroilla on netissä kamapörssi ja lisäksi järjestämme aika ajoin ”vaihtopäivät”, joilta voitte hankkia varusteita. Varsinkin alkuvaiheessa kannattaa suosia käytettyjäkin varusteita.

Suksien huollosta kannattaa huolehtia. Mikäli sinulla ei ole vielä tietoa, kuinka huolto tulisi suorittaa, niin huollon voi ostaa paikallisista vuokraamoista. Seura järjestää myös suksenhuoltokursseja, joissa harjoitellaan voitelua sekä kanttien teroittamista.

Seuralla on myös ”sykäpukuja” eli kisapukuja, joita laskija voi lainata veloituksetta. Kysy lisää Mikalta!

Kilpailupäivä

Kilpailut alkavat joukkueenjohtajan kokouksella, jossa joukkueenjohtaja saa tarvittavat tiedot kilpailu aikataulusta sekä kisanumerot. Numerot jaetaan jokaiselle kilpailijalle ennen kisan alkua. Kilpailut alkavat rataantutustumisella, jossa laskijat pääsevät näkemään laskettavan radan. Rataan tutustuminen käydään valmentajan tai huoltajan johdolla varsinkin alkuvaiheessa. Tottuneemmat voivat halutessaan katsoa radan itse.

Itse kilpailuissa on yleensä kaksi kierrosta (poislukien syöksy ja super-g). Kierrosten välissä on tauko, jolloin voi käydä lounaalla. Mukana kannattaa aina olla välipalaa sekä juotavaa ja lämmintä vaatetta. Aluecupin kisoissa kaikki laskijat saavat laskea myös toisen kierroksen. Eli vaikka ensimmäisellä laskulla olisi kaatunut tai vahingossa laskenut portin väärin, voi silti laskea toisella kierroksella. Isommissa kisoissa, mikäli laskija tulee hylätyksi tai laskee ulos radalta, hän ei voi laskea toista kierrosta.

Palkintojen jako suoritetaan yleensä kilpailuiden jälkeen kisa-alueella.

Kisat ovat mukava tapa tutustua myös muiden seurojen laskijoihin ja saada kavereita ympäri Suomen.

Tervetuloa mukaan!